lördag 25 september 2010

Att tolka en albakakadua

Gullan är ett högst underhållande djur. dock knepig innan man börjar förstå henne ordentligt, men de senaste dagarna har sannerligen framsteg gjorts.
Hej - beroende på hur det yttras är det osäkerhet eller lömskhet som tittar fram. Om det följs av ett lätt nafsande i fingrarna tycker hon helt klart att handen är sjukt slö och borde klappa på henne istället för att bara ligga där.
Onyanserat illvrål - rädsla. sitter man ute har hon troligen sett en fågel och tycker att jag ska komma och sätta mig bredvid henne så att den tar mig och inte henne om den slår ner - ljuvligt altruistiskt tänk, inte sant.
Mer varierat illvrål - vill komma ut ur buren. NU. detta föregås i regel av att hon ringer i klockan som hänger där inne - och om betjänten inte kommer på en gång bara måste man ju skrika ordentligt.
Iande som följer på ett nej från mig - hon avskyr att hon är så väluppfostrad att hon måste lyssna fast hon egentligen inte vill.
Sötast av allt är nog dock det spontana iandet, då vet man att hon var på väg att göra någonting, men som kom hon på att hon inte får göra det.
kurrande innebär att hon är oerhört nöjd med situationen.
Avslutningsvis är en tyst fågel ett oerhört dåligt tecken - det är aldrig så uppenbart att hon lyckats smita undan och göra dumheter som då.

För övrigt är hon en oerhört musikgillande fågel som förut opera tycker att hårdrock är det bästa. Man kan inte annat än totalsmälta när hon headbangar till Black Sabbaths Iron Man, men även Alice Cooper, Hammerfall och Nightwish har visat sig godkända.

5 kommentarer:

  1. Jag minns fortfarande hur jag smälte för hennes "Heeej" som hon sa till mig med flörtig ton i rösten : ) När hon sedan ville kräkas upp mat till mig, och jag tillslut förstod att det var en bra grej, så var jag fast : )

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte annat än att le och önska att jag någon gång får träffa detta charmtroll under mer ohoppiga omständigheter :)

    SvaraRadera
  3. kajsa - visst är det ljuvligt när djur sådär totalt dyrkar en av ingen anledning alls bara.
    andrea - det önskar jag också att du kunde få göra, hon är helt klart en upplevelse. dock tror jag att det kan ha varit hennes något tråkigare föregångare singoalla du träffade.

    SvaraRadera
  4. Jag ber om ursäkt för min ihopblandning, en alldeles extra stor ursäkt till Gullan - hur kunde jag tro att hon var Singoalla?! Kanske att jag kan få muta mig till ett gillande någon gång..

    SvaraRadera
  5. jag har en känsla av att gullan är den enda som kommer att försöka avkräva dig en sådan ursäkt, hon är lättstött och har ett särdeles stort ego, det lilla ljuvliga kräket.

    SvaraRadera