söndag 14 november 2010

Slående bra på att vara osäker

Man skulle nog rentav kunna säga att jag har en strålande naturlig fallenhet för det. Det visade sig med all tydlighet när jag följde med familjen på musikquiz på Skottvång. God mat, trevlig atmosfär och ett sällskap som det är fantastiskt att småmobbas med - härlig kväll helt enkelt (och att vi vann både oväntat och stort gjorde inte saken sämre).
Nå, denna osäkerhet då. Den finns definitivt i min vardag, men multipliceras i kubik så fort frågesportsliknande aktiviteter kommer igång. Den aktuella frågan kom i början; vem är det rod sjunger duett med? Runa hörde kvinnan i fråga sjunga ett ord och visste sedan bergsäkert och bortom alla tvivel:
"Cher." Hennes uttalade sanning möttes av tystnad och hon började se sig omkring på sina lagmedlemmar. Ronja såg skeptisk ut, mamma tvivlande och pappa oerhört skeptisk. "Eller det kanske är det...vad tror ni?" ändrade hon sitt utlåtande till. Efter en viss diskussion visade det sig ingen annan hade något som helst annat förslag, så hon stod på sig något alldeles oerhört med ett "men om ingen annan har någon tanke kan vi ju kanske skriva Cher? Eller?"
Givetvis visade det sig i rättningsrundan att det var Cher, och givetvis vet Runa att det är en röst hon skulle känna igen varsomhelst, men när omgivningen är skeptisk kan man ju aldrig riktigt veta...

3 kommentarer:

  1. Jag drömde om detta inlägg inatt! Ja, alltså jag läste det innan jag gick och lade mig (så jag är inte synsk eller så tyvärr) och när jag sedan somnade var det manus till en av mina drömmar. Intresseklubben antecknar tänker du säkert nu (och jag också) men det var faktiskt en riktigt bra dröm. Inte speciellt konstigt då den hade detta inlägg som mall. Fast i drömmen var Cher där och sjöng live bakom ett skynke! Sedan fortsatte du att briljera med din kunskap om alla de andra artisterna som även de sjöng bakom skynket och som du hade druckit te med minst en gång tidigare. Nu ska jag med spänning läsa ditt nästa inlägg för att se vad jag kommer att få nöjet att drömma om nästa gång jag sover...

    SvaraRadera
  2. Synsk hade ju onekligen varit spännande, men sanningen får väl duga; var min vistelse så trevlig att den infiltrera dina drömmar och försöker skapa abstinens eller är det mitt fantastiska författarskap som lyser igenom;)?

    SvaraRadera
  3. En kombination möjligtvis? För det kan absolut ha varit det faktum att det var väldigt trevligt att ha dig på visit som låg till grund för drömmandet. Trevligt var det verkligen, och jag hoppas att det inte dröjer alltför länge till nästa gång.

    SvaraRadera