fredag 5 november 2010

Världen kryllar av barn och gravida

Var i måndags med Alva hemma hos en kompis till henne. En kompis som råkar ha två barn, två och tre år gamla. Efter en något trevande inledning där jag egentligen inte gjorde någonting annat än att sitta där och svara på tilltal, krävde storasystern plötsligt att få flyga. Så jag plockade upp henne och snurrade runt och småbollade lite med henne (och ja, givetvis kastade jag upp henne på axeln en stund också, man får passa på när tillfället dyker upp). Givetvis ville hennes lillebror snart nog göra detsamma, och proceduren upprepades några gånger. Vid bråk inför middagen och ett visst behov av akut städning upptäckte jag sedan att jag förmodligen inte är världens sämsta pedagog, och kvällen med barnen avslutades med gos och spökbus i soffan. HERREGUD! Det kan vara den absolut mysigaste dagen i mitt liv. Fullkomligt underbara ungar (även om, ja, de var skitjobbiga, helt klart en del av charmen). Jag vill också ha! Och givetvis kontrade den självförsvarsinställda tanken med ett kort "hoppas inte för mycket".
Problemet är nu dumma toffslös och M, dumma L och hennes ungar och dumma dumma miss itchy. På något sätt har de lyckats sparka igång en biologisk klocka jag börjat bli ganska inställd på att den inte fanns. Det visar sig i drömmarna (och hur schysst är det av den, att attackera genom det undermedvetna - jag vill ha mina drömmar tillbaka!). I en av de mer intressanta var jag högst höggravid, men led av problemet att jag inte kunde hitta fadern i fråga eller ens dra mig till minnes vem han var - kanske att drömmarna försöker förbereda mig för situationer som det är föga troligt att de uppstår. Nåväl, jag gillar inte alls den här utvecklingen.

5 kommentarer:

  1. Hade jag inte haft ont i halsen så hade jag ringt och analyserat företeelsen ett tag, men det får som sagt vänta :)

    SvaraRadera
  2. Aaah, här måste jag få påminna dig om hur jag hanterade alla våra gravida lärare under gymnasiet. Drar mig här till minnes om en dröm där jag fick en son som jag la i min dockvagn. Denne son blev förvandlad till en korv som Tusse åt upp... Det där med biologiska klockor kan dra sig dit pepparn växer!

    SvaraRadera
  3. Tack fina du för leveransen av ett av mina hjärtligaste gapskratt på mycket länge.

    SvaraRadera
  4. Jag tror helt på att anledningen till att du inte kunde minnas vem pappan var berodde på att det inte fanns någon utan istället var det du och en till mamma :) Inte mig emot om du joinar oss blöj- och kräkpratande inom en snart framtid, det är en väldigt mysig tillvaro.

    SvaraRadera
  5. Ja, det känns helt klart som den vettigaste tolkningen. Och inte tror jag att jag skulle annat än uppskatta den mysiga tillvaron, men förutsättningarna som diskuterats gör att det nog kan komma att dröja ett tag.

    SvaraRadera